روش معامله گری حلال و حرام


رشوه خواری

«رشوه» چیزی است که به کسی بدهند تا کاری برخلاف وظیفه خود انجام دهد، یا حق کسی را ضایع کند و یا حکمی برخلاف حق و عدالت بدهد. رشوه از جمله مواردی است که در قرآن کریم و احادیث و نیز در منابع فقهی حرام اعلام شده و از آن نهی گردیده است. اصلاح قوانین اقتصادى و ادارى، انتخاب روش معامله گری حلال و حرام کارمندان مؤمن و متعهد، استفاده از کادر نظارت در بخشهای مختلف و حذف تشریفات زائد اداری، از راههاى مبارزه با رشوه است.

محتویات

مفهوم رشوه

«رشوه» چیزی است که برای باطل ساختن حق یا ثابت کردن باطل داده می‌شود. یا به عبارت دیگر «آنچه برای از بین بردن حقی و یا حق نمودن باطلی می دهند [۱] یا «آنچه که به کسی بدهند تا کاری برخلاف وظیفه خود انجام دهد، یا حق کسی را ضایع و باطل کند یا حکمی برخلاف حق و عدالت بدهد». [۲]

با توجه به تعریف فوق، می توان گفت که اساس رشوه را «قصد و نیت باطل» تشکیل می دهد. لذا دامنه رشوه وسعت می یابد و به هر چیزی که با هدف ابطال حق به دیگری داده شود، اطلاق می گردد. حتی کلامی که به منظور تطمیع و تحریک باشد و نیز تملق در تکریم دیگران، رشوه محسوب می شود. دو واژه «رشا» (رشوه دادن) و «ارتشاء» (رشوه گرفتن) از همین ریشه اخذ شده است.

یکی از بلاهایی که از دیرباز دامنگیر جوامع بشری بوده و هم اکنون نیز با شدت بیشتری به حیات شوم خود ادامه می دهد، معضل رشوه و رشوه خواری است. پدیده «رشوه» از بارزترین آسیب های اجتماعی و شایعترین بیماری های اداری در نظام مدیریتی کشورهاست که پیامدهای منفی آن در بسیاری از جوامع از جمله کشورهای اسلامی قابل مشاهده و پیگیری است.

ارتکاب این خیانت با تمامی مراحل و صورتهای گوناگونی که در بستر زمان به خود گرفته، فرد و جامعه را در سراشیبی سقوط قرار داده و از نیل به سعادت هر دو جهان بازداشته است. هر چند افراد، زشتی رشوه را در لابلای عبارت و عناوین فریبنده و در ورای نامهایی چون: هدیه، حق و حساب، انعام، پورسانت، چشم روشنی و. پنهان می کنند، اما ناگفته پیداست که تغییر نام به هیچ وجه تغییری در ماهیت آن نمی دهد و به هر حال مبلغی که از این طریق عاید افراد می شود، حرام و نامشروع است.

تفاوت بین هدیه و رشوه در این است که شخص در اعطای هدیه به دیگری، جز اظهار دوستی و محبت، غرض و مقصود دیگری نداشته باشد که چنین عطایی، هدیه محسوب شده و حلال می باشد. اما اگر در این عطا کردن، طمع و توقعی نهفته باشد، وارد در باب رشوه شده و حرام خواهد بود. معاذ بن جبل از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می کند که فرمود: «اگر کسی به شما عطیه و ارمغانی داد، مادامی که عطیه به شمار رفت، یعنی در دادنش جز ثواب طمعی نداشت، گرفتن آن حلال است و اما اگر اسمش عطیه باشد ولیکن در واقع رشوه ای بود که آن را به طمع دین شما به شما داده اند، در آن صورت گرفتن آن حرام است، اگرچه ممکن است این رشوه، فقر شما را از بین ببرد و یا شما را از ترس دشمن ایمنی دهد، با این همه با آن فقر و در آن ترس بسر ببرید و راضی نشوید که رشوه، دین شما را تباه سازد». [۳]

رشوه در تعلیمات اسلامی

رشوه در زمره گناهان کبیره ای است که اگر در جامعه ای نفوذ کند، مفاسد فراوانی از قبیل بی عدالتی، یأس و ناامیدی ضعفا و از بین رفتن اعتماد عمومی را به دنبال داشته و به تدریج شیرازه اجتماع را فرومی پاشد. به همین دلیل در آموزه های دینی، رشوه به شدت تقبیح شده و به رشوه خوار و رشوه دهنده وعده عذاب الهی داده شده است.

  • در قرآن کریم در این باره از تعبیر «اکل به باطل» استفاده شده است: «وَلَا تَأْکلُوا أَمْوَالَکمْ بَینَکمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُکامِ لِتَأْکلُوا فَرِیقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» ؛ و اموال یکدیگر را میان خود به باطل مخورید و برای خوردن بخشی از اموال مردم به گناه، آن را به حاکمان می کشانید در حالی که شما (حقیقت را) می دانید. (سوره بقره/آیه ۱۸۸) علامه طباطبایی در ذیل آیه فوق چنین می نویسد: «کلمه تُدلوا» مضارع از باب افعال «ادلا» به معنای آویزان کردن دلو در چاه است برای بیرون کشیدن آب و این کلمه را به عنوان کنایه در دادن رشوه به حکام تا بر طبق میل آدمی رای دهند، استعمال می کنند و این کنایه ای است لطیف که می فهماند مَثَل روش معامله گری حلال و حرام رشوه دهنده که می خواهد حکم حاکم را به سود خود جلب کند و با مادیات، عقل و وجدان او را بدزدد، مثل کسی است که با دلو خود، آب را از چاه بیرون می کشد. [۴]
  • همچنین در آیه ۴۲ سوره مائده، از تعبیر «سَمَّاعُونَ لِلْکذِبِ أَکالُونَ لِلسُّحْتِ» استفاده شده است. «سُحت» به طور کلی به مال و کسب حرام اطلاق می شود و یکی از مصادیق آن رشوه است. حسن بصری گوید: بنی‌اسرائیل چنین بوده‌اند: هنگامی که دو نفر از آ‌نان به نزد حاکم می‌آمدند، یکی از آن دو در آستینش رشوه بود که آستین را می‌گشود، قاضی کلام او را شنیده و به نفع او حکم می‌کرد. .

در روایات اسلامی نیز شاهد مقابله شدید و جدی معصومان علیهم السلام با موضوع رشوه خواری هستیم، از جمله:

    صلی الله علیه و آله می فرماید: «خداوند لعنت کند رشوه گیر و رشوه پرداز و کسی که واسطه میان آنهاست (آنها را از رحمت خود دور می‌ گرداند)». [۵]
  • حضرت رسول در حدیث دیگری می فرماید: «از رشوه بپرهیزید که آن کفر محض است و صاحب رشوه هرگز بوی بهشت را احساس نخواهد کرد». [۶] علیه السلام از قول پیامبر صلی الله علیه و آله که حوادث آینده را برای ایشان بازگو می کنند، می فرماید: «ای علی! همانا این مردم بزودی با اموالشان دچار فتنه و آزمایش می شوند. حرام خدا را با شبهات دروغین و هوس های غفلت زا حلال می کنند، شراب را به بهانه این که آب انگور است و رشوه را که «هدیه» است و ربا را که نوعی «معامله» است، حلال می شمارند». [۷] علیه السلام در این زمینه می‌فرماید: «رشوه در قضاوت کفر به خداوند متعال است زیرا هنگامی که قاضی رشوه می‌گیرد، مجبور است که رعایت حق و عدالت را نکند و جانب حقیقت و راستی را نگه ندارد و به نفع مجرم و ظالم رأی بدهد و این جز انتخاب باطل و کفر بر عدل و توحید معنای دیگری ندارد». [۸]
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره رشوه دهنده، رشوه گیرنده و واسطه بین آنها که باعث این کار شود، می‌فرمایند: «خداوند متعال رشوه گیرنده، رشوه دهنده و شخص واسطه بین آنها را از رحمت خود دور می‌ گرداند».
  • روایت یوسف بن جابر است که می‌‌گوید: قال ابوجعفر علیه السلام لعن رسول‌ الله. و رجلا احتاج الناس الیه لفقه فسألهم الرشوه؛ امام باقر علیه السلام فرمود: پیامبر اسلام سه طایفه را لعنت کرده است. و سومین آن‌ که مردم به علم او نیاز داشته باشند و او از مردم رشوه بخواهد.
  • قال رسول‌الله: الراشی و المرتشی کلاهما فی النار. راشی (دهنده مال) و مرتشی (گیرنده مال) هر دو در آتشند.

اقسام رشوه

  • ۱. رشوه در حکم که همان رشوه به قاضی است: [۹]

رشوه بزرگترین آفت دستگاه قضا است و چنانچه قاضی به رشوه خواری روی آورد، هرج و مرج و بی عدالتی، یأس از قضات و هیئت حاکمه سراسر جامعه را فرامی گیرد. ظرافت و حساسیت امر قضاوت به گونه ای است که در روایات اسلامی «رشوه در قضاوت، کفر به خداوند معرفی شده است». [۱۰]

امام علی علیه السلام در بخشی از خطبه ۱۳۱ نهج البلاغه که بیانگر شرایط رهبر اسلامی است، می فرماید: «و رشوه خوار در قضاوت نمی تواند امام باشد زیرا برای داوری با رشوه گرفتن، حقوق مردم را پایمال و حق را به صاحب آن نمی رساند».

همچنین در داستان هدیه آوردن «اشعث بن قیس» می خوانیم که وی برای غلبه برطرف دعوای خود در محکمه عدل علی علیه السلام شبانه ظرفی پر از حلوای لذیذ را به در خانه امیرمومنان علیه السلام آورد و عنوان هدیه بر آن نهاد. امام برآشفت و فرمود: «سوگواران بر عزایت اشک بریزند. آیا با این عنوان آمده ای که مرا فریب دهی و از آیین حق بازداری؟ به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمانهای آنهاست به من بدهند که پوست جوی را از دهان مورچه ای به ظلم بگیرم، هرگز نخواهم کرد. دنیای شما از برگ جویده ای در دهان ملخ برای من کم ارزشتر است. علی را با نعمت های فانی و لذتهای زودگذر چه کار؟». [۱۱]

در تعلیمات اسلامی راه هایی نیز برای پیشگیری از رشوه گرفتن قاضی بیان شده است. اسلام حتی برای این که قاضی گرفتار رشوه های مخفی و ناپیدا نشود به وی دستور می دهد که شخصا به بازار نرود تا مبادا تخفیف قیمت ها به طور ناخودآگاه در قضاوت قاضی تاثیر بگذارد.

امام علی علیه السلام در نامه به مالک اشتر یکی از راه های جلوگیری از رشوه خواری قاضی را چنین بیان می دارد: «پس از انتخاب قاضی هر چه بیشتر در قضاوت های او بیندیش و آنقدر به او ببخش که نیازهای او برطرف گردد و به مردم نیازمند نباشد و از نظر مقام و منزلت آن قدر او را گرامی دار که نزدیکان تو به نفوذ در او طمع نکنند تا از توطئه آنان در نزد تو در امان باشد». [۱۲]

  • ۲. رشوه در غیر حکم: به این شکل که به حاکم یا مدیر و. مالی می دهند تا با حمایت او ظلم کند یا مرتکب خلافی گردد. [۱۳]

در واقع رشوه، پدیده ای اجتماعی و ناشی از واقعیت هایی است که در یک نگاه اقتصادی محصول ساختارهای غلط اداری است و از شیوع نوع خاصی از فساد در دستگاههای دولتی حکایت دارد. البته فساد مالی دولت ها و حکومت ها در زمره اندوهبارترین فرازهای مطالعات مربوط به تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی است.

روایت شده پیامبر صلی الله علیه و آله به فردی ماموریت داد تا به نزد قبیله «ازد» رفته و صدقات و زکات های آنان را جمع آوری کند. وی پس از جمع آوری آنها، از تحویل چند راس گوسفند خودداری کرد و گفت: این گوسفندان را به من به عنوان «هدیه» داده اند. حضرت فرمود: اگر راست می گویی چرا در منزل خود ننشستی تا این هدیه را برایت بیاورند؟ [۱۴]

  • ۳. رشوه برای دفع ظلم و رسیدن به حق قانونی خود: مطابق روایتی از امام موسی بن جعفر علیه السلام رشوه دادن صرفاً برای رد ظلم ماموران دولتی جایز است. [۱۵] ممکن است برخی تصور کنند که در شرایطی مثل انجام سریع کارها و دریافت خدمات بهتر یا ترس از انجام نشدن کار و یا مواجهه با گرفتاری ها، پرداخت رشوه مانعی ندارد، در حالی که مراجع عظام، توهم اضطرار در چنین شرایطی را مجوز انجام رشوه نمی دانند.

عوامل گرایش به رشوه

مهمترین دلیل گرایش به این گناه کبیره، ضعف ایمان و عدم آراستگی به زیور تقوا و پرهیزگاری است. شخص باایمان به دلیل توکل بالایی که به رحمت الهی دارد، مطمئن است که خداوند مشکلات اقتصادی او را به نحو احسن برآورده می کند و دیگر نیازی به دست یازیدن به گناه رشوه ندارد. همچنین شخص باتقوا از نیروی قناعت ورزی برخوردار است و همین نیرو وی را از حرص و طمع و در نتیجه افتادن در دام رشوه رهایی می بخشد.

سودجویی و منفعت طلبی:

انسان، دارای غریزه منفعت طلبی است و همواره در راستای منافع خود حرکت می کند. اموری مانند انجام سریع و خارج از نوبت کار، علاقه به زراندوزی و دستیابی به پول بیشتر در معاملات، فرار از مجازات یا فرار از پرداخت مالیات و. ریشه در غریزه منفعت طلبی افراد دارد و رشوه از ابزار دستیابی آنها به این گونه اهداف است.

مشکلات اقتصادی کارکنان:

پایین بودن سطح حقوق کارکنان و عدم تامین مالی یکی از زمینه های رشوه در ادارات است.

موانع اداری:

وجود قوانین دست و پاگیر در ادارات و عدم شفافیت آنها نیز از عمده دلایل گرایش مردم و کارمندان ادارات به رشوه خواری است.

گاهی قبح رشوه برای شخص روشن نیست، اما غالبا قبح آن معلوم است و به تدریج که افراد از طریق رشوه به آسانی مشکلات خود را مرتفع می سازند، قبح آن نیز فرو می ریزد و دیگر کسی نسبت به آن اعتراض نمی کند.

علل روانشناسی:

رشوه نیز همانند سایر جرایم از سوی یک انسان و یا به تعبیر حقوقی از سوی یک شخص حقیقی صورت می گیرد؛ تحقق این عمل تنها از سوی افرادی با روانی ناسالم صورت می گیرد که در درون خود همواره در حال جنگ و ستیز هستند؛ راشی و مرتشی تمام کارها را در بی قانونی می ببینند؛ افراد رشوه دهنده معمولاً از آن دسته افرادی هستند که از دیگران به هر قیمتی در راه منافع خود بهره برداری کنند. در مقابل، افراد رشوه گیر نیز معمولاً افرادی ضعیف النفس هستند که در ازای مبالغی ناچیز تن به انجام هر کاری می دهند و معمولاً افرادی دنباله رو و فاقد قوه تصمیم گیری هستند.

پیامدهای رشوه

موضوع رشوه و آثار زیانبار آن، از دو جنبه فردی و اجتماعی قابل بررسی است. در بعد فردی علاوه بر اینکه شخص خاطی، در هر دو جهان مورد لعن و غضب خداوند متعال قرار می گیرد در زندگی دنیوی نیز از آسیب های ناشی از این عمل ناپسند مصون نخواهد بود.

  • شخص رشوه خوار نمی تواند از اموالی که از طریق رشوه کسب کرده، در راه خدا انفاق کند چرا که تنها از متقین پذیرفته می شود. از مال رشوه خوار برداشته می شود. امام کاظم علیه السلام در این زمینه می فرماید: «مال حرام زیاد نمی شود و اگر بیفزاید، برای صاحبش مبارک نمی گردد و در هر راهی آن مال را صرف کند، اجری به او نمی رسد». [۱۶]
  • طبق حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله «عبادات او قبول نمی شود و دعاهایش به اجابت نمی رسد». [۱۷]
  • و در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «اثر کسب های حرام در فرزندان به مرحله بروز و ظهور می رسد». [۱۸]
  • همچنین رشوه خوار از امنیت روانی و آرامش خاطر برخوردار نیست. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «هیچ گروهی گرفتار رشوه نشدند مگر آنکه گرفتار ترس و اضطراب و نگرانی شدند». [۱۹]

جنبه دیگر رشوه که به مراتب اهمیت فزونتری دارید، بعد اجتماعی آن است:

  • رشوه، پایه های عدالت اجتماعی را سست و متزلزل می سازد و از آنجا که پایداری و پویایی هر جامعه ای بر اساس عدل استوار است، به هر میزان که از عدالت کاسته شود، ظلم و جور جامعه را فرامی گیرد.
  • بدیهی است که اگر باب رشوه گشوده شود، قوانین که قاعدتاً باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد، به نفع طبقات قدرتمند بکار می افتد. طبعاً در چنین فضای ناعادلانه ای، ضعفا از هیئت حاکمه و نظام اجرایی و اداری کشور مأیوس و دلسرد می شوند و همین امر به تدریج باعث سلب اعتماد عمومی در میان اقشار مختلف جامعه خواهد شد.
  • رشوه خواری عملی نیست که تنها به پرداخت پول، کالا و یا امتیازی منتهی شود بلکه به تدریج به نظامی پیچیده مبدل می شود که در آن شبکه های خاصی از روابط و همدستی ها عمل می کنند و ره آورد آن، کسب ثروت های یک شبه، نائل شدن به منصب های مختلف سیاسی، تجاری و. خواهد بود. بنابراین امکانات و دارایی های یک کشور در اختیار عده ای محدود قرار می گیرد که به راحتی قادر به عبور از قوانین و تضییع و پایمال ساختن حقوق دیگران خواهند بود.
  • کندشدن چرخ های سازندگی و توسعه: شیوع رشوه خواری در جامعه علاوه بر از بین بردن امنیت اقتصادی، حقوقی و اخلاقی مانع بزرگی است بر سر راه سازندگی و توسعه. چرا که وجود رشوه در یک نهاد اداری با کارآیی و بازدهی آن رابطه عکس دارد و اگر کارگزاران و متولیان امر به جای ابتکار، خلاقیت و ارائه برنامه های مفید، به رشوه خواری روی آورند، موتور تولید و توسعه از حرکت بازایستاده و جامعه به سمت رکود اقتصادی کشیده می شود.

راهکارهای مبارزه با رشوه

هر چند شواهد نشان می دهد که هرگز نمی توان پدیده شوم رشوه را در هیچ کشوری به طور کامل ریشه کن کرد، اما این امکان وجود دارد که بتوان آن را با ساز و کارهای بازدارنده، تا حدودی مهار کرد.

در وهله اول، مهمترین وظیفه مبارزه با رشوه خواری بر عهده دولت ها و متولیان امر است که با تصویب قوانین مربوطه و اهتمام جدی در اجرای آن، به کاهش مفاسد و زیانهای ناشی از این معضل اجتماعی کمک کنند. در این راستا نقش دولت ها در این رابطه بسیار تعیین کننده است.

اما از آنجا که رشوه در ادارات و نهادهای دولتی بیشتر بروز و ظهور دارد، مدیران مربوطه می توانند با ارائه راهکارهایی از قبیل: دقت در انتخاب کارمندان مومن و متعهد، تبلیغ فرهنگی و بالابردن سطح آگاهی کارکنان نسبت به عوارض رشوه خواری، استفاده از کادر بازرسی و ناظر در بخشهای مختلف، حذف تشریفات زائد اداری با هدف جلوگیری از سرگردانی مردم در راهروهای عریض و طویل ادارات، پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارمندان و. رشوه خواری را به حداقل برسانند.

امام علی علیه السلام در این باره می فرماید: «همانا ملت های پیش از شما به هلاکت رسیدند بدان جهت که حق مردم را نپرداختند. پس دنیا را با رشوه دادن، بدست آوردند و مردم را به راه باطل بردند و آنان اطاعت کردند». [۲۰]

سوآل راجع به حلال و حرام

پدرشوهرم کارش معامله گریه، همه چی برا خونه میخره، از خورد و خوراکشون کم نمیذاره، انواع و اقسام خوراکی ها برای خونه میخره هیچ وقت بدون گوشت نمی مونن، ولی مشکلی که هست اینه که حساب مردمو نمیده برا 30تومن مردمو می دوونه، اخرشم نمیده یا با کلی زنگ میده،خواستم بگم لقمه ای که خونع شون میخوریم، مثلا چای یا نون و کلن خوراکی ها اینا قلمه ی حلاله؟ یا حرام؟ بدجور ذهنمو درگیر کرده، اگ در آینده بخام بچه دار شم، نمیخام لقمه ی حرام بخورم، اینم بگم ما جداییم، خونه هامون جداس، ولی کنار همیم، هزینه خورد و خوراکمونم جداس. فقط سالی یبار یه کیلو گوشت بهم میده

معامله گري و حلال خوري باهم جور در نميان

قلمه ی حلال =لقمه ی حلال

بچه ها باورتون نمیشه! برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید،

خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان

نه واسه شما مشکلی نداره اکه حرام هم باشه چون سرپرست شما نیست شما فقط مهمانی مهمون هم نمیپرشه حرومه یا حلال

برای شما حرام نیست چون نمیدونی با چه پولی خریده ،اما اثر وضعی لقمه روی خودتون و فرزندتون باقی میمونه و این یه چیز غیر قابل اجتنابه

گفتم دوستت دارم گفتی دلیلت چیست؟گفتم به حکم عقل دوستت دارم عقل نهیبم زد مگر عشق از تو جز خاکستری گذاشته که من را امضای ان مینامی ،خندیدی گفتم نخند به حکم احساس دوستت دارم ،حس نگاهی سخره امیز بر جانم انداخت که تو من زیر پای غرور هر کس و نا کسی له کردی انوقت دلیل بر مدعایت شدم ؟چشمانم اشکبار شد و تو پیروزمندانه من را نظاره کردی دستهایم را نگاه کن خالی خالی خالیست چیزی ندارم تا خود را به تو ثابت کنم روزگاری سینه ای داشتم پر از شور اما حال خاکستریت که که بوی سوختنش شهره ی عالمیانم کرده،قلبی داشتم پر از نبض جوانی اما امروز انقدر ترک خورده که که حتی نمیتوان التیامش داد ، دست هایی داشتم ،اصلا خودت بیا بیا دستهایم را نگاه کن خالی خالی خالیست ، نازنینم من تو را بی هیچ دلیل و حجت و برهانی دوست دارم میشود بی دلیل دوستت داشت ؟

معامله گری یعنی چی

خب تو هم قايمكي گوشت بخر بزار جاش اونو بده به فقير نخور

ولي تو حاملگي بعيد ميدونم نشه خونشون چيزي خورد

اخه ميگن ندوني اشكال نداره ولي شما ميدوني.

نميدونم چقدر سخت

ای خدای تنهاییِ من، چه بسا هر گره ای که در کار من می‌اندازی، همچون گره‌های قالی باشد که با آنها برای سرنوشتم، نقشی زیبا بیافرینی. هرچه مرمر ساییده‌تر شود، مجسمه زیباتر می‌شود.

تا كلاه سر يكي نزاره ك درامد نداره

نه واسه شما مشکلی نداره اکه حرام هم باشه چون سرپرست شما نیست شما فقط مهمانی مهمون هم نمیپرشه حرومه ی .

یعنی مطمئن باشم؟ برا بچه ی تو شکم نداشتم نگرانم

از یه مرجع مطمئن بپرس من از خودم دارم میگم

ای خدا چیکار کنم،

عزیزم حرام نیست ،اما اثرش رو رو جنین میزاره ،من تو بارداری هیچی از خونه ی کسایی که نمیشناختم نمیخوردم ،حتی شوهرم با پول اجاره ای که از مستاجر میگیره خوراکی نمیخره و خرج مواد شوینده میکنه ،با اینکه مستاجرمون ادم خوبیه اما چون نمیدونیم اهل خمس و زکات هست یا نه رعایت میکنیم

گفتم دوستت دارم گفتی دلیلت چیست؟گفتم به حکم عقل دوستت دارم عقل نهیبم زد مگر عشق از تو جز خاکستری گذاشته که من را امضای ان مینامی ،خندیدی گفتم نخند به حکم احساس دوستت دارم ،حس نگاهی سخره امیز بر جانم انداخت که تو من زیر پای غرور هر کس و نا کسی له کردی انوقت دلیل بر مدعایت شدم ؟چشمانم اشکبار شد و تو پیروزمندانه من را نظاره کردی دستهایم را نگاه کن خالی خالی خالیست چیزی ندارم تا خود را به تو ثابت کنم روزگاری سینه ای داشتم پر از شور اما حال خاکستریت که که بوی سوختنش شهره ی عالمیانم کرده،قلبی داشتم پر از نبض جوانی اما امروز انقدر ترک خورده که که حتی نمیتوان التیامش داد ، دست هایی داشتم ،اصلا خودت بیا بیا دستهایم را نگاه کن خالی خالی خالیست ، نازنینم من تو را بی هیچ دلیل و حجت و برهانی دوست دارم میشود بی دلیل دوستت داشت ؟

آیا نوسان گیری در بورس کار درستی است؟

آیا نوسان گیری در بورس درست است

نوسان گیری در بورس شاید اولین خواسته ای باشد که هر سرمایه گذاری در بدو ورود به بازار سرمایه، علاقه به یادگیری آن دارد و با خود فکر میکند که سرمایه گذاری در بورس به همراه تدوین یک استراتژی نوسان گیری میتواند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. اما این انتهای راه نیست و چه بسا سرمایه گذران بسیاری با این تفکر که سود خوبی کسب می کنند اقدام به نوسان گیری کرده و به راحتی سرمایه خود را از دست داده اند.

در بخش های قبل در خصوص نوسان گیری در بورس توضیح دادیم و گفتیم سرمایه گذار با رعایت یک سری مولفه ها و نیاز به شناخت تابلو خوانی و بازار خوانی در بازار سرمایه می تواند تکنیک های معاملاتی را یاد بگیرد اما شناخت و استفاده از نوسان گیری در بورس نیاز به تجربه فراوان و البته شناخت کامل بازار دارد.

اینکه در بازار سرمایه چگونه نوسان گیری کنیم به استراتژی هر سرمایه گذار در بورس بستگی دارد اما در خصوص نوسان گیری در بازار سرمایه باید حد سود و حد زیان را به درستی رعایت کرد چرا که کسب سود با هدف نوسان گیری در بورس مانند یک تیغ دولبه است و ممکن است زیان زیادی برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. تجربه نیز ثابت کرده که سرمایه گذار به هنگام نوسان گیری ممکن است رفتار منظم و مدونی که قبلا در استراتژی معاملاتی خود داشته را به راحتی کنار گذاشته و یا به آن توجه نکند و همین عامل موجب زیان او می شود.

نوسان گیری در بورس

نوسان گیری در کدام حالت بازار بیشتر اتفاق می افتد؟

در موضوعات قبلی در خصوص بازارها گفتیم که بازار یا حالت صعودی دارد و یا حالت نزولی و یا حالت خنثی و سرمایه گذاران در هر کدام از بازارها استراتژی معاملاتی خاص خود را دارد. به عنوان مثال استراتژی معاملاتی در بازار صعودی خرید سهم و نگهداری آن می باشد؛ در بازار نزولی صرفا باید نظاره گر بازار بود و زمانی که بازار از حالت نزولی خارج شد وارد معامله شد و از آن منفعت کسب کرد. اما بازار خنثی بازاری می باشد که نوسان گیری در آن بسیار شایع می باشد و به دلیل تغییرات قیمت سهم در حالت بازار خنثی، معمولا شرایط مناسبی برای نوسان گیران ایجاد می شود. بنابراین بازار خنثی برای نوسان گیری در بورس می تواند یک بازار مناسب باشد.

استرس، همراه همیشگی نوسان گیران

اگر تا به حال تجربه نوسان گیری در بورس را داشته اید حتما تیتر، نظر شما را جلب کرده است. معمولا افرادی که در بازار سرمایه نوسان گیری می کنند به دلیل شرایط نوسانی بازار عمدتا دچار استرس در معاملات می شوند و عموما هم سلامت شغلی مورد نیاز را ندارند و به همین دلیل به محض ورود به معاملات خود از ابتدا استرس دارند تا زمانی که سهام خود را به فروش برسانند. پس اگر قصد نوسان گیری در بورسی را دارید حتما باید استرس آن را به جان بخرید و سعی کنید حتی الامکان آن را در کنترل خود داشته باشید. پس این را مد نظر داشته باشید که استرس در معاملات موجب ایجاد رفتار غیر منطقی می شود و ممکن است استراتژی معاملاتی شما را زیر سوال ببرد.

کم کردن میانگین قیمت در هنگام نوسان گیری در بورس یکی از اتفاقاتی می باشد که سرمایه گذار انجام داده تا معاملات خود را توجیح کند و از طرفی استرس معاملاتی خود را کم کند. گاهی اوقات مشاهده می شود که سرمایه گذار با هدف نوسان گیری، سهمی را خریداری می کند ولی با کمال تعجب مشاهده می کند که قیمت سهم کاهش می یابد. در این حالت سرمایه گذار حد ضرر خود را رعایت نکرده و با کاهش قیمت سهم، اولین فکری که به ذهنش می رسد این است که با خرید مجدد در قیمت های پایین تر، میانگین قیمت خرید خود را کاهش داده و حداقل استرس معاملات خود را کم کند. در این حالت تصور کنید سهمی که قصد نوسان گیری در آن را داشته اید به لحاظ بنیادی وضعیت عملیاتی مناسبی نداشته و مجددا قیمت آن کاهش داشته است و در نتیجه زیان سرمایه گذار به شدت افزایش یافته و در نتیجه مجبور است زیان شناسایی کرده و از سهم خارج شود.

نوسان گیری در بورس

تمرکز در معاملات، لازمه نوسان گیری در بورس

همیشه این سوال وجود دارد که آیا همه سرمایه گذاران قادر به نوسان گیری در بورس می باشند یا خیر؟؟ در این خصوص باید گفت که نوسان گیری در سهم به تمرکز بالایی نیاز دارد و عموما مناسب سرمایه گذارنی است که از ساعت 9 صبح تا ساعت 12:30 بازار را رصد می‌کنند و داری حداقل تجربه لازم در معاملات می باشند. لذا نوسان گیری در بازار بورس مناسب کارمندان و یا افرادی که در ساعت معاملات در بازار نیستند؛ نمی باشد. پس بهتر است زمانی که به صورت روزانه درگیر بازار نیستید فکر نوسان گیری در بورس نباشید.

آیا استفاده ازتکنیک نوسان گیری کار درستی است؟

طبق تحقیقات انجام شده در میان سرمایه گذاران خارجی و از طریق مطالعات میدانی که در حوزه بازار بورس ایران انجام شده می توان به این نتیجه رسید که نوسان گیری در بورس آنچنان که باید و شاید موجب کسب ثروت توسط سرمایه گذران نشده است و در نهایت باید گفت ممکن است سرمایه گذار بگوید که از طریق نوسان گیری سود مناسبی را کسب کرده است اما برایند معاملات این افراد نشان میدهد که آنچه در نهایت و در فاصله زمانی بلند مدت نصیب سرمایه گذار می شود زیان است؛ به همین دلیل سرمایه گذاران باید این نکته را همواره مد نظر خود قرار دهند نشوند.

یک نکته ای که همواره در کلاس های آموزشی به سرمایه گذاران پیشنهاد میکنم این است که وقتی وارد بازار سرمایه می شوند به فکر سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت در بورس باشند چرا که بازار سرمایه همواره ثابت کرده که سود نصیب کسانی می شود که دیدگاه میان مدت به بورس داشته باشند و به فکر کسب سود کوتاه مدت نباشند.

رقص مردان در چه صورتی جایز و در چه مواردی حرام است؟

رقص مردان در چه صورتی جایز و در چه مواردی حرام است؟

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است. کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمروهای زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید، انجام چنین تکلیفی می‌طلبد فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید، شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید. یکی از موضوعاتی که در مورد آن پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود رقص و به خصوص رقص مردان می‌باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای

پرسش: خواهشمند است حکم رقص، خواه رقص آقایان و خواه رقص بانوان را ولو مهیج و تحریک‌کننده نباشد بیان فرمائید؛ و آیا حکم آن در مجلس عروسی تفاوت می‌کند؟

پاسخ: رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است و در حکم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست.

پرسش: رقص محلی مرد برای مرد و زن برای زن و یا مرد در بین زنان و زن در بین مردان، چه حکمی دارد؟

پاسخ: رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این‌صورت هم اگر به‌گونه ‏ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏ ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است.

پرسش: آیا رقص زن برای شوهرش یا مرد برای همسرش حرام است؟

پاسخ: اگر رقص زن برای شوهرش یا برعکس، همراه ارتکاب حرامی نباشد، اشکال ندارد.

پرسش: آیا رقصیدن در جشن عروسی فرزندان جایز است هرچند توسط پدران یا مادران در مجالس عروسی فرزندانشان باشد؟

پاسخ: اگر از نوع رقص حرام باشد، حرام است. هرچند توسط پدران و مادران در مجالس عروسی فرزندانشان باشد.

پرسش: ایجاد مراکزی برای آموزش رقص چه حکمی دارد؟

پاسخ: ایجاد مراکز تعلیم و ترویج رقص با اهداف نظام اسلامی منافات دارد.

حضرت آیت الله سیستانی

پرسش: آیا یادگیری هنر رقص جایز است؟

پاسخ: بنابر احتیاط به طور مطلق جایز نمی‌باشد.

پرسش: رقصیدن مرد در مجلس مردانه چه حکمی دارد؟

پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

پرسش: حکم رقصیدن برای مردان و زنان چیست؟

پاسخ: رقص زن برای زنان و مرد برای مردان بنابر احتیاط واجب جایز نیست و تنها رقص زن و شوهر اگر دور از دید دیگران باشد جایز است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرسش: رقصیدن چه حکمی دارد؟

پاسخ: تنها رقص زن برای شوهرش (بدون حضور دیگران) جایز است، و بقیّه اشکال دارد.

مشاغل حلال و حرام برای زنان کدام هستند ؟

مشاغل حلال و حرام برای زنان کدام هستند ؟

شغل هایی از نظر اسلام وجود دارد که برای زنان حرام است مثل آرایشگری و یا آوازه خانی که البته برای این مشاغل نیز شرایطی وجود دارد تا حرام نباشد.

اشتغال زنان و تقسیم بندی وظایف میان زنان و مردان نیز یکی از مواردی است که اسلام راهکارهایی را ارائه داده است. دین اسلام برخی از مشاغل را حرام و بعضی را مکروه دانسته است که بهتر است به عنوان شغل اصلی در نظر گرفته نشوند.

یکی از برترین عبادات نزد پروردگار اشتغال به کسب و کار حلال است و چنین کاسبانی، حبیب خدا نام می گیرند (الکاسب حبیب الله) و در نقطه مقابل، اشتغال به کسب حرام، ممنوع و باطل است و مرتکبین آن محارب با خدا نامیده می شود مانند افراد رباخوار که در قرآن (فأذنوا بحرب من الله) نامیده شده اند.

در صدر اسلام بسیاری از زنان ، فعالیت های اقتصادی انجام می دادند که ائمه اطهار نه تنها آنها را از ادامه کار و تلاش نهی نمی کردند بلاکه در بعضی موارد با لحنی خوب ، زنان شاغل را تشویق به ادامه کار می کردند اما به حلال و حرام بودن کار آنها بسیار تاکید می کردند.

درروایات اسلامی و کتب فقهی دو شغلی نام برده شده است که جزو مشاغل مباح هستند، اما در برخی شرایط ، درآمد حاصل از آنها کراهت دارد یا حرام است.

تصویر

اشتغال در منزل‏

کار کردن در منزل دو صورت دارد:

الف. خانه داری؛ ب. فعالیتهای اقتصادی؛ مانند: قالی بافی، خیاطی، بافندگی، نویسندگی و تدریس خصوصی.

اجبار در کارهای منزل

انجام کارهای خانه مانند جارو کردن خانه، آشپزی، شستن لباس و شیر دادن به بچه، از نظر شرع مقدس اسلام، بر زن واجب روش معامله گری حلال و حرام نیست و نمی‏توان او را به انجام چنین کارهایی در خانه مجبور ساخت.

آرایشگری:

اجرت و درآمد آرایشگر حرام است اگر:
در کتب فقهی اصطلاحی با عنوان «تدلیس ماشطه» به معنای «حیله گری آرایشگر» وجود دارد. اگر آرایشگر با ترفندهایی که به کار می برد عیوب زنی را بپوشاند و وی را دارای محاسنی کند تا زمینه ازدواج او را با مردی فراهم سازد، به این کار تدلیس ماشطه می گویند که در این صورت اجرتش حرام است.

اگر آرایشگر بدون هیچ قصدی زنی را آرایش کند ولی آن زن خود، قصد فریب دیگری را داشته باشد، اجرت آرایشگر حلال است و تدلیس بر آن صدق نمی کند. [شهید ثانی، مسالک الافهام، ج 3، ص 129]
بعد از تدلیس برای زن آرایشگر، «تبرج» مطرح می شود.

در واژه های قرآنی، تبرج به معنای خودنمایی است. تبرج از ماده برج گرفته شده و به معنای زنی است که زیبایی های خود را به مردان آشکار کند. اگر آرایشگر، زنی را به گونه تبرج آرایش کند، خود عمل تزیین حرام است و به همین دلیل اجرت حاصل از آن نیز حرام می باشد.
موضوع دیگر درباره شغل آرایشگری بانوان، دریافت وجه است. بهتر است آرایشگر برای اجرت خود شرطی قرار ندهد و آنچه به او می دهند را بپذیرد. مستحب است آرایشگر مبلغ بیش از حق خود را مطالبه نکند و اجرت دهنده دستمزد او را پرداخت کند.

یکی دیگر از وجوه حرام آرایشگری برای زنان ناظر به زمانی است که زنی با زینتی حرام تزئین شود. البته این عمل در کتب فقهی با عنوان «تزیین الرجل بما یحرم علیه» آمده که ذکر «رجل» از باب مثال است، و بین زن و مرد در این نوع از زینت فرقی وجود ندارد.

همان طور که می دانیم قرآن کریم تبرج به زینت را برای زن حرام نمی داند. حال اگر شخصی، زنی را به این گونه از تبرج بیاراید، اجرتِ این معامله نیز حرام است.

تفاوت این مسئله با «تدلیس ماشطه» در این است که در تقسیم های پیشین از وجوه آرایشگری، محور بحث تدلیس بود ولی عمل آرایشگری فی نفسه حرام نبود، اما در این گونه آرایش، خود عمل تزئین حرام است، و به همین دلیل، اجرت حاصل از آن نیز حرمت دارد.اگر آرایشگر با ترفندهایی که به کار می برد عیوب زنی را بپوشاند و وی را دارای محاسنی کند تا زمینه ازدواج او را با مردی فراهم سازد، به این کار تدلیس ماشطه می گویند که در این صورتاجرتش حرام است.

درآمد آرایشگری حلال است یا حرام؟

درآمد آرایشگری و هر شغل دیگری اگر برای یک کار حلال باشد بله حلال است. روش و راهکاری که حلال باشد و یک رزق حلال را بدست آورد حلال است. اما گاهی در یک کار حلال می توان کارهای حرام هم انجام داد.

در آرایشگری نیز قطعاً خیلی کارها حرام است، یک سری کارها حلال و یک سری کارها مستحب است. اگر اینها را دوست خوب ما بشناسند قطعاً راه ایشان خیلی آسان خواهد شد. حالا شما که نمی دانید فردی که نزد شما است چه منظوری دارد آیا برای شرکت در مجلس حرام آمده یا مجلس حلال ؟ وقتی فردی می آید و من می بینم که او حداقلی از دین داری را ندارد و آنچه را که خدا خواسته است حداقل در ظاهر خود رعایت نمی کند، می توانم از او سوال کنم.

چطور است زمانی که ما می خواهیم وارد حرم امام رضا (علیه السلام) شویم تأکید بر این است که ظاهر خود را آنگونه کنیم که امام رضا می پسندد و مثلاً اعلام می شود که به عنوان یک ویژگی خاص چادر به سر بکنیم چرا که می تواند یک نورانیت افزوده ای را برای فرد ایجاد کند با اینکه امکان دارد حجاب فرد هم کامل باشد.

شما وارد مکانی که می خواهید بشوید می بینید نوشته شده با پوشش اسلامی باشید من هم می توانم در آرایشگاه خود این را دوستانه بنویسم و اعلام بکنم از پذیرفتن افرادی که با آرایش و زیبایی در مجلس حرام و یا در معرض نگاه حرام قرار می گیرند معذور هستیم.

البته این ابلاغ برای حلال شدن آن مال کفایت نمی کند. این مرحله اول است.

مثل این است که من بگویم از هیچ کس پولی را که از نظر شرعی اشکال دارد نمی گیرم اما زمانی که به من بدهند بگیرم. البته امکان دارد این آرایشگر مرد باشد چون ما نمی دانیم که جنسیت فرد سوال کننده چیست، اگر آقایان هم باشند به همین صورت است.

لازم است من راه های کسب درآمد حلال و حرام در شغل خود را بشناسم.

یک سری از غلط دیکته های کسب روزی را که بین مردم رایج است که قطعاً اثر منفی در تربیت فرزند، در روابط عاطفی بین زن و شوهر و در روابط اجتماعی داردکه ما برای بهتر زندگی کردن باید از آنها آگاه باشیم.

آوازه خوانی:

خوانندگی از دیگر مشاغلی است در کتب فقهی برای زنان حرام یاد شده است.
درباره غنا در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. برخی از فقها همچون محدث کاشانی و آخوند خراسانی غنا را به طور مطلق حرام نمی دانند، بلکه حرام بودن آن را ناظر به زمانی می دانند که مواردی حرام مانند اختلاط زن و مرد در مجلس و سرگرمی های لهو به آن ملحق شود. [سید روح الله خمینی، المکاسب المحرمه، ص 2069]

اما محقق بحرانی این توجیه را درباره حرمت غنا توهمی بیش نمی داند و آن را نمی پذیرد.
طبق نظر مشهور فقها، همان گونه که غنا حرام است، اجرت زن آوازه خوان (خواننده) نیز حرام است، مگر اینکه این خوانندگی در شب عروسی باشد و همراه با حرام دیگری مانند دروغ گفتن، تار زدن و یا داخل شدن مردان در مجلس عروسی، با آن همراه نشود. در این صورت اجرت و کسب زن خواننده حلال است.



اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.